Jasmin Alibegović: Umjesto lohn poslova, trebamo praviti gotove proizvode

Jasmin Alibegović, direktor divizije mode Prevent Grupacije u intervjuu za Oslobođenje osvrnuo se na poslovne rezultate ove divizije unutar Prevent Grupacije kao i potencijale industrije u BiH.

U ranijim godinama Prevent je bio sinonim za automobilsku industriju, međutim, Prevent se razvija i u drugim industrijama, poput proizvodnje obuće i odjeće? Šta je potaklo Prevent da krene i u ovom smjeru?

– Prevent grupacija se uz automobilsku industriju, koja je postavila standard i osnove našeg razvoja u BiH, u proteklom periodu strateški diverzificirala značajnim prisustvom u drugim industrijama u kojima je prepoznala potencijal rasta i sinergijske učinke kroz vertikalnu integraciju. Takav slučaj je i sa industrijom obuće i odjeće u kojoj smo napravili strateški iskorak ne samo za Prevent grupaciju nego za jednu kompletnu industrijsku granu u BiH.

Zapošljavanja

Naredni period će predstavljati šansu da se izazovi na tržištu ponude (proizvodnje) iskoriste kroz pravilan kanal promocije proizvodnih kapaciteta i know-how koje kompanije u BiH posjeduju

U industriji proizvodnje obuće i odjeće neophodna je svojevrsna konsolidacija koja se prvenstveno ogleda kroz proizvode i usluge sa većom dodanom vrijednošću koje kompanije pružaju svojim kupcima. Lohn business model u okviru kojeg posluje većina bh. kompanija iz ove industrije stvara apsolutnu ovisnost o kupcu te u pravilu onemogućava dugoročno poslovanje na fair osnovi. Iz našeg iskustva, izgradnjom kvalitetnog lanca vrijednosti i učinkovitim kombiniranjem resursa moguće je uticati na bolje pozicioniranje na tržištu u okviru ove industrije, što se direktno reflektira na bolje poslovanje. Dakle, pristupilo se kreiranju različitog proizvodnog miksa u okviru modne divizije Prevent grupe. Članice Prevent grupe koje posluju unutar industrije obuće i odjeće su među rijetkim kompanija u BiH koje su na određenim projektima ugovorile proizvodnju gotovog proizvoda sa izraženim aktivnostima na istraživanju i razvoju.

Kada je u pitanju obuća, proizvodnja se odvija u Bugojnu. Koliki su proizvodni kapaciteti?

– Proizvodni kapaciteti su instalirani u novoizgrađenoj proizvodnoj hali koja se prostire na 6.550 m2. Trenutno je angažovano 250 uposlenih, a u toku je novi ciklus zapošljavanja zbog potreba realizacije dodatnih narudžbi iz tekućih projekata, što će rezultirati sa ukupno 300 uposlenika. U narednom periodu će fokus zapošljavanja biti u skladu sa planiranim akvizicijama novih kupaca. Proizvodni portfolio je sačinjen od različitih proizvoda kao što su modne patike, ski-pancerice, zimske čizme, kućne papuče, dječije patike, ženske gležnjače. Dnevni proizvodni kapacitet iznosi oko 2.500 pari različitih proizvoda.

Prošle godine Prevent je uspostavio saradnju sa poznatim brendovima skijaške opreme. Kako je došlo do te saradnje?

– Kontakt sa renomiranim brendovima NORDICA i MOON BOOT je ostvaren kroz postojeću poslovnu mrežu i dobro izgrađene prodajne kanale. Drago nam je da je kvalitet prepoznat i da smo dobili mogućnost da sarađujemo sa ovim brendovima, te da u Bugojnu proizvodimo kompletnu pancericu, koju isporučujemo kupcu za dalju distribuciju u cijelom svijetu. Iskustvo saradnje je veoma pozitivno. Iako je pandemija dijelom usporila prvobitne planove ekspanzije, i dalje ostajemo opredijeljeni da sa ovim kupcem nastavimo stratešku saradnju na razvoju novih modela.

image

Koji su to još brendovi sa kojima Prevent sarađuje u oblasti proizvodnje obuće?

– Proizvodimo obuću za svjetski poznate brendove kao što su Alexander Mc Queen, Golden Goose, Haflinger, Affenzahn… U prošlosti smo ostvarili saradnju sa brendovima: Yves Saint Laurent, Paul Green, Mephisto, Donna Carolina, Nero Giardini, Tod’s, Mitica, Stau, Carmens.

Kakvi su vam daljnji planovi u ovom sektoru?

– Vrlo ambiciozni. Imajući u vidu ugovorene poslove i aktivnosti na realizaciji novih projekata, ciljamo rast prometa od 25 posto. U toku je proširenje obima saradnje sa trenutnim, kao i uvođenja projekata sa novim kupcima. Također, planiramo provođenje audita socijalnih standarda i pravila korporativne društvene odgovornosti od jedne od najvećih kompanija u oblasti mode, Kering Groupa (vlasnik svjetskih luksuznih brendova poput Balenciage, Alexander McQueen, Gucci) na proizvodnoj lokaciji u Bugojnu, što će omogućiti širenje proizvodnog asortimana i stvoriti pretpostavke za saradnju sa drugim modnim luksuznim brendovima.

Naveli ste da je proizvodnja odjeće također dio divizije mode u Prevent grupaciji. Možemo li reći šta se sve proizvodi i na kojim lokacijama?

– Proizvodnja odjeće se odvija na dvije lokacije, Travnik i Zenica. Ukupan broj zaposlenih je preko 500. Proizvodni miks se sastoji od odijela, hlača, sakoa, prsluka i kaputa. Na navedenim lokacijama dnevno proizvedemo preko 1.000 komada odjevnih artikala. Najznačajniji brendovi s kojima sarađujemo u ovoj grani su Drykorn, Digel, Carl Gross. Također, za naš brend Dresscode proizvodimo kolekcije i pojedinačne linije muških i ženskih proizvoda. Dresscode je nastao prije pet godina, sa mini kolekcijama i kao odgovor na potrebe tržišta. Ponudili smo kvalitet, vrhunske materijale i visok standard proizvodnje i modnih trendova. Danas je Dresscode jedan od vodećih domaćih modnih brendova koji je prisutan i na tržištu EU kroz vlastiti online shop.

Kakve su povratne informacije, koliko su naručioci zadovoljni dobijenim proizvodima Made in BiH?

– Kupci s kojima imamo ostvareni kontinuitet saradnje su zadovoljni kvalitetom proizvoda, što potvrđuje i njihova opredijeljenost da prošire trenutni obim saradnje.
Dopustite da naglasim da je BiH vodeći proizvođač obuće u Evropi, a da se modna industrija značajno širi i da se sve više svjetskih brendova okreće saradnji sa proizvođačima u BiH. Pored modnih brendova sa kojima sarađuje Prevent grupacija, postoji niz drugih velikana modne industrije koji proizvode u BiH i to Burberry, Nike, Adidas i drugi. Međutim, potrebno je dalje strateško i sistemsko rješenje kojim će se proizvođači poluproizvoda osnažiti da izađu sa ponudom gotovog proizvoda i tako kreiramo dodanu vrijednost ove industrije u BiH.

Pomaci

Konsolidacijom proizvodnji također bi se povećali standardi proizvodnje, što je u svijetu mode danas od presudnog značaja te bi se stvorili dodatni uslovi za konkurentnost u poslovanju i saradnji sa sličnim brendovima.

Kakva je trenutna situacija u ovim sektorima s obzirom na krizu izazvanu pandemijom?

– Usljed globalnog lockdowna i neizvjesnosti budućih kretanja na tržištu, evidentan je pad narudžbi, što se direktno odražava na broj zaposlenih u ovoj industrijskoj grani. Navedeno posebno utiče na kompanije koje nisu na vrijeme diverzificirale rizik sa različitim kupcima i proizvodnim miksom, te su isključivo oslonjene na poluproizvod. Na svu sreću, mi vidimo pomake i povećanje narudžbi, te nove upite od etabliranih brendova, što nam daje optimizam i motivaciju da nastavimo dalje.

Šta je to što nas očekuje u narednom periodu kada je u pitanju proizvodnja obuće i odjeće?

– Uprkos neizvjesnosti koja trenutno vlada na tržištu i koja će se sasvim sigurno nastaviti i u prvom kvartalu 2021, kao Prevent Group radujemo se početku saradnje na novim projektima poput proizvodnje dječije obuće za njemačkog kupca i odijela za finansijsku, vojnu i saobraćajnu policiju Republike Italije koji će značajno ojačati našu poziciju i pokrenuti novi ciklus zapošljavanja.

Share